För ungefär 14 månader sedan inledde Sveroks projektgrupp Respect All, Compete sitt arbete med att förändra klimatet i svensk e-sport till det bättre. Med ett stort anslag från Arvsfonden introducerade de en treårsplan som innefattade ungdomsläger, ett uppförandedokument och en instansgrupp. De var från början tydliga med att detta inte skulle tas fram på egen hand utan i samarbete med e-sportbranschen. Vår organisation STHLM e-sport bjöds in i samtalen och jag var tveksam till en början – visst var tanken god, men skulle de stora aktörerna i svensk e-sport haka på?

Historiskt sett har stora e-sportarrangörer världen över varit ganska fega när det kommer till att sätta ned foten. Twitchchattar och kommentarfält har lämnats omodererade, anställda har uttryckt sig hotfullt och fientligt i sociala medier utan repressalier, osmakliga skämt har gjorts på marginaliserade gruppers bekostnad i direktsändning och frågor om värdegrund har lämnats obesvarade. Min tveksamhet hade en viss grund.

Men till slut satt vi där i en lokal på Essingen. Representanter från bland annat Dataspelsbranschen, Dreamhack, Svenska e-sportföreningen och Fragbite satt runt ett bord, käkade muffins och pratade inkludering. Och samtidigt som vi diskuterade började e-sporten förändras på ett större plan. Blizzards vd Mike Morhaime ställde sig på Blizzcons öppningsceremoni 2014 och pratade om vikten av att säga ifrån när hatiska rörelser får fäste. Moderatorer tillsattes i sociala medier och Twitchkanaler, proffsspelare diskvalificerades efter alla möjliga former av trakasserier. Förlusten av dessa spelare var beklaglig, men det faktum att arrangörerna fattat mod i frågan om inkludering var stort. Riktigt stort.

Efter 14 månader lanserades Code of ConductDreamhack Winter denna helg, tack vare en enad e-sportrörelse. På samma event fick vi tyvärr se varför den behövs. Två stora e-sportprofiler rök ihop och det slutade med att en av dem tog strypgrepp på den andra. Efterföljande reaktioner på Twitter har varit hetsiga. Det har flugit anklagelser, personangrepp och förolämpningar kors och tvärs på ett sätt som inte är värdigt e-sporten. Två profiler som är anlitade av Dreamhack har betett sig allra värst, på ett sätt som är respektlöst mot både publik och arbetsgivare, och det tragiska i kråksången är att de inte verkar förstå vad de gjort fel. Ett ypperligt tillfälle för e-sportvärlden att sätta ned foten, med andra ord.

Dreamhacks ställning är tydlig: det är omöjligt att försvara våld på ett e-sportevenemang. Våld hör inte hemma i scenen och särskilt inte på evenemang där en stor andel minderåriga är närvarande. Trakasserier och våldsamma yttringar får aldrig förbises på grund av utövarens kunskaper, status eller kompetens. Jag välkomnar Code of Conduct, och tackar alla organisationer som valt att skriva under. Mot en bättre framtid!

PS: Bäst av det jag såg på Dreamhack var Smash-finalerna. Jag hejade såklart på svenske Armada, men det var OMÖJLIGT att inte vara glad för Hungryboxs skull när han brast i gråt efter att han insett att han vunnit. Detta är e-sport!